Temelleri 29 Mayıs 2013’te atılan Yavuz Sultan Selim köprüsü, bir Türk şirketi tarafından yapılan ilk asma köprü özelliğini taşıyor. 320 metrelik yüksekliğiyle asma köprüler arasında en yüksek kuleye sahip olacak binlerce kişiye de istihdam fırsatı verecek. İşte 3’üncü köprüye ilişkin çarpıçı detaylar: Köprü, özellikle hayvan sürülerinin zarar görmemesi ve daha küçük popülasyonlara ayrılmamaması için çevreye duyarlı bir şekilde inşa ediliyor. Bu özelliğiyle de Türkiye’nin ilk ekosistem köprüsü olacak.
TARİHE GEÇEN AĞAÇLANDIRMA PROJESİ
Köprüyü yapan IC İÇTAŞ ile Astaldi ortaklığı, projenin tamamlanacağı 3 yıl sonunda bin 400 hektarlık ağaçlandırma gerçekleştirmiş olacak. Bölgeye yönelik ilk etap ağaç dikimlerinin kasım ayında başlayıp nisanda sonlandırılması planlanıyor. Ağaçlandırma sayesinde, aynı zamanda cumhuriyet tarihinde bir projede en fazla ağaç dikimlerinden biri de gerçekleştirilmiş olacak. İnşaat sırasında güzergahta bulunan ağaçlar da özel makinalarla sökülerek başka yerlere transfer edildi.
Şirket, yapılan çalışmaların tamamını aynı kameralarla da kaydederek belgelendiriyor. Araçların şehir içi trafiğine girmeden erişim kontrollü, yüksek standartlı, kesintisiz, emniyetli ve konforlu bir yol ile zamandan tasarruf ederek transit geçişi hedefleniyor. Proje hayata geçtiğinde Avrupa-Asya arasında çok daha kısa sürede geçiş imkanı olacak. Diğer ulaşım modları ile entegrasyon sağlanıp, İstanbul şehir içi trafiğindeki yoğunluk azaltılacak.
RAYLI SİSTEMLİ EN UZUN ASMA KÖPRÜ
59 metre genişliğindeki Yavuz Sultan Selim, 4 gidiş-4 geliş olarak 8 şeritli olacak. 2 şeritli tren yolu içerecek. 1408 metrelik ana açıklığı ile üzerinde raylı sistem olan dünyanın en uzun asma köprüsü, 320 metreyi aşan yüksekliğiyle de dünyanın en yüksek kuleye sahip asma köprüsü olacak.
YÜK TAŞIMACILIĞINDA ZİRVEYE ÇIKACAK
Köprü ayakları 20 metre derinliğinde ve 20 metre çapında olacak. Ayrıca, ayaklar deniz seviyesinden 12 metre aşağıda kalacak. Proje, toplam 1875 metrelik asma köprü, 60 metre uzunluğundaki viyadükler ve toplam uzunluğu 21 kilometre olan tünelleri kapsıyor. Güzergah üzerinde, bağlantı yolları üzerindekiler de dahil 45 kavşak bulunuyor. Orman ve çevreye etkiyi en aza indirmek için proje kapsamında 65 viyadük ve 7 tünel yapılacak. Bazı bölgelerde viyadüklerin yüksekliği 85 metreyi bulacağı belirtildi. Tünellerin toplam uzunluğu 5 kilometreyi geçecek.
2 kıta arasında ticaret hacmini arttıracak olan köprü, “Modern İpekyolu” olarak yük taşımacılığı yüzdesiyle de dünyada ilk sıraya yerleşecek. Böylelikle İstanbul trafiğine büyük engel teşkil eden ağır vasıtalar gündelik hayat içerisinden çıkıp transit olarak geçecek. Bu çerçevede köprü için ilk betonlar haziran ayında döküldü.
YENİ İSTİHDAM KAPISI
Temelleri mayıs ayında atılan 3. Köprü projesiyle, İstanbul yeni bir ulaşım ağına kavuşacak. Resmi adıyla, “Kuzey Marmara (3. Boğaz Köprüsü dahil) Otoyolu Projesi ve Odayeri – Paşaköy (3. Boğaz Köprüsü dahil) Kesimi” olan proje, bölgedeki yerleşim alanlarında yaşayanlara da iş olanakları sağlayacak. Bin 300 kişi yaklaşık 5 aydır 24 saat esasına gere gece gündüz çalışmalara devam ediyor. Maliyetinin 4.5 milyar lirayı bulacağını belirten yetkililer, 3’üncü köprünün inşaat aşamasında 6-7 bin kişi, işletme aşamasında 700-1000 kişinin istihdam edileceğini vurguluyor. Danimarka, İtalya, Güney Kore ve Türkiye’den mühendislerin ağırlıklı görev yaptığı şantiye Birleşmiş Milletler şantiyesi gibi… Köprünün işletmesi ise yapım dahil 10 yıl 2 ay 20 gün konsorsiyum tarafından yapılacak.
AYAKLAR 50 METRE YÜKSEKLİĞE ÇIKTI
Köprü kulelerinin hızla yükselmeye başladığını belirten Proje Koordinatörü Mustafa Cılız, ekim sonuna kadar köprünün kulelerinin görünür hale geleceğini söyledi. Kazı ve temel çalışmalarının tamamlandığına dikkat çeken Cılız şu bilgileri verdi: “Kayar kalıp sistemlerinin kule ayaklarına montajı bitti. Bu sistemde sürekli beton dökümü yapılacak. Artık hızlı bir şekilde köprünün kuleleri yükselecek. Proje kendini iyice göstermeye başlayacak. Kuleleri 2014’ün temmuzunda tamamlamış olacağız. Yapım süreci bundan sonra daha hızlı yürüyecek. Kuleler günde yaklaşık 3 metre yükselecek. Şu an itibariyle kuleler 50 metreye çıkmış durumda. Ekim ortalarında kuleler tabliye seviyesine ulaşacak. Kulelerin yapısı itibariyle zaman zaman yavaşlayacağız hatta duracağız. Hedefimiz 2014 temmuz ayında kulelerin yapımının tamamlanması.”
TABLİYE MONTAJI DENİZDEN…
En önemli aşamalardan birinin tabliye montajı olduğuna dikkat çeken Mustafa Cılız, şöyle dedi: “Tabliye montajları denizden yapılacak. Tabliye, parçalar halinde gelecek ve her biri 850 ton olacak, 24 metrelik bu parçalar denizden kaldırılarak köprüye asılacak. Böylece 2 kıta 3’üncü kez birleşmiş olacak. Raylı sistemin getirdiği ilave yükleri taşıyabilmek için klasik asma halatlara ilave olarak, eğik askı kabloları da kullandık. Dolayısıyla dünyanın en uzun eğik askısına sahip köprüsü de olacak. Ayrıca 60 metre genişliğiyle de dünyanın en geniş asma köprüsü özelliğini kazanacak.”
TRAFİK NEFES ALACAK, MADDİ KAYIP AZALACAK
İstanbul’da toplam araç sayısı 3 milyonu geçiyor. Her gün yüzlerce yeni araç da trafiğe katılıyor. 2023’te kentteki özel araç sayısının 4 milyona çıkması bekleniyor. Günlük kapasitesi 250 bin olan 2 köprüden her gün bunun 3 katı araç geçiyor. İstanbul’da trafik sıkışıklığı nedeniyle yıllık kayıp ise 5 milyar lirayı buluyor. Araç başına yılda 5 depo yakıt da boşa harcanıyor. 3’üncü Boğaz Köprüsü’nün tamamlanmasıyla hem trafik rahatlayacak hem de bu maddi kayıplar azalacak. Atatürk Havalimanı, Sabiha Gökçen Havalimanı ile 3’üncü Havalimanı da birbirine bağlanacak.